Medic watching medical data in Interophrate project

 

Europa trebuie să facă trecerea de la turnurile de fildeș izolate tehnologic, care sunt organizațiile naționale de asistență medicală, la un ecosistem global bazat pe o platformă de sănătate deschisă, unde furnizorii de software, instituțiile și cetățenii din diferite țări pot colabora în siguranță, pentru a îmbunătăți asistența medicală și cercetarea medicală, folosind tehnologii comune.

Să luăm o situație ipotetică, în care s-ar putea să ne regăsim oricare dintre noi în decursul vieții: ai o afecțiune, primești un diagnostic, vrei să afli o a doua opinie. Medicul este însă în altă țară. Îți solicită, cum e și normal, dosarul medical, în care vrea să regăsească tot - și radiografiile, și ecografiile, și rezultatele analizelor din ultimii ani. Nu poți însă să îi oferi aceste date, pentru că nu există un protocol între țări, în care datele să poată fi împărtășite folosind același standard tehnic.

Un standard comun ar putea să însemne că un medic poate deschide dosarul tău medical – cu acordul tău, firește – din orice altă țară membră UE. Deci, în loc să te plimbi cu dosarul cu șină pe la medici, pentru ca apoi să transporți în geamantan o stivă de documente foarte sensibile, cu caracter profund personal, ai putea să ai dosarul într-o aplicație la care să aibă acces toți – pacientul, medicul, casa de asigurări.

Aplicația software HCP-App , în curs de dezvoltare în România în cadrul proiectului InteropEHRate, este destinată medicilor, asistenților medicali, laboratoarelor medicale, scopul proiectului fiind să creeze standardul, protocolul de schimb de date la nivel european folosind dosarul de sănătate, aflat în telefonul pacientului și în laptopul medicului. Este un vizualizator și editor de date pentru dosarul pacientului, care permite schimbul de date nu doar între medici, ci și între țări.

„Pacientul este direct interesat să își țină dosarul în ordine. O persoană disciplinată ar putea gestiona foarte bine întreg istoricul său medical, medicamentele pe care le-a luat în timp, reacțiile sale la anumite medicamente”, spune Adrian Bradu, Project Manager InteropEHRate la SIMAVI.

Software Imagination & Vision, pe scurt SIMAVI, este o companie românească cu experiență în managementul digital al sistemului sanitar, pentru că a contribuit direct la crearea aplicațiilor de la CNAS (Dosarul Electronic de Sănătate). În cadrul InteropEHRate, SIMAVI s-a implicat în dezvoltarea aplicației software HCP-App destinată profesioniștilor domeniului medical, și în integrarea sa cu sistemele din spitale, în vederea testării. De asemenea, SIMAVI a contribuit la specificarea protocolului de comunicare standard, pentru toate organizațiile medicale, și a securității comunicației prin acest protocol.

Aplicația HCP-App este dezvoltată în cadrul proiectului InteropEHRate. Este un proiect de cercetare și inovare finanțat de Uniunea Europeană prin Programul Horizon 2020 în cadrul acordului nr. 826106, aflat în stadiu avansat de implementare. Anul acesta se dezvoltă și un modul pentru schimbul de date destinat cercetării – pacientul poate să trimită datele de pe telefonul lui și către institute de cercetare europene, anonim, desigur. De ce ai face acest lucru? Pentru că, dacă această funcție din aplicație s-ar folosi în masă, am putea să avem statistici reale și permanent actualizate la nivel european despre diverse boli. Sau despre efectele adverse ale unor medicamente.

Pentru că InteropEHRate definește un set de protocoale integrat  și criterii de conformitate pentru aplicațiile mobile, care acceptă stocarea și backupul local securizat și portabil. Mai mult, proiectul va integra aceste noi protocoale cu tehnologii pentru extragerea și traducerea informațiilor, pentru a reduce dificultățile în schimbul de date de sănătate legate de diferite terminologii și limbi adoptate în diferite țări europene și de către diferiți furnizori de servicii medicale.

Proiectul se încheie în 2022, termen de la care standardul poate fi preluat, cumpărat, implementat de industria medicală – de exemplu, în România, casele naționale de asigurări de sănătate sau rețelele de clinici private sunt cele care gestionează dosarul electronic de sănătate. Dacă se implementează la nivel de țară, proiectul va permite cetățenilor să își transporte datele de sănătate în format digital și să le gestioneze cu ușurință chiar și în străinătate.

 

Mai multe detalii pe: https://www.interopehrate.eu/

Follow on Twitter ‎@interopEHRate

Logo EU